Draf Tuntutan Rakyat untuk mendapatkan Demokrasi Media

  Untuk perhatian Menteri PeneranganKomunikasi & Kebudayaan, Y.B. Dato' Seri Utama Dr. Rais Yatim dan seluruh kementeriannya.


Saya yakin sekiranya Pakatan Rakyat (PR) memegang portfolio Menteri Penerangan Malaysia, pasti keadilan pada media televisyen akan diamalkan. Perkara-perkara yang baik lagi bermanfa'at yang dijalan oleh sesiapa sahaja termasuk walaupun ia dari wakil rakyat parti komponen yang tidak memenangi kerajaan persekutuan. PR begitu adil, berintegriti dan berkebajikan.

Tuntutan terhadap Kementerian Penerangan Malaysia sekarang (2010 - PrU13)

Televisyen yang adil menyiarkan berita - iaitu tidak hanya menyiarkan berita aktiviti-aktiviti yang telah dijalankan kerjaan UMNO/BN tetapi stesen-stesen utama televesyen Malaysia ini wajib menyiarkan juga aktiviti yang telah dijalankan oleh Kerajaan PR. Stesen televesyen utama Malaysia pada masa ini secara jelas berat sebelah kepada UMNO/BN manakala berita-berita yang disiarkan tentang PR kebanyakannya hanya yang mahu diburuk-burukkan dan diputar-belit maklumat. Kami rakyat tidak berpuas hati terhadap monopoli dan kezaliman media televesyen arus perdana yang dilakukan pada masa kini.

Sekiranya ini berterusan, rakyat akan bertambah tidak percaya terhadap pemerintahan UMNO/BN dan rakyat akan beralih arah kepada kerajaan Malaysia baru yang akan dipimpin dan diperintah oleh PR. Justeriu itu Kementerian.

Kemeterian Penerangan Malaysia kini wajib mengambil contoh daripada demokrasi media setesen televesyen yang diamalkan di Indonesia. Calon pilihanraya umum pembangkang boleh mempunyai slot untuk berkempen didalam stesen televesyen Indonesia. Maka rakyat memandang perkara seperti ini tidak mustahil. Rakyat menuntut keadilan dan demokrasi dalam media televesyen negara Malaysia. Tindakan Kementerian Penerangan yang tidak mahu melaksanakan keadilan dalam penyiaran di televesyen Malaysia dan bertindak berat sebelah kepada parti pemerintah kerajaan persekutun, ini menunjukkan sikap pentingkan diri sendiri dan bukan pentingkan rakyat.

Allah Ta'ala berfirman dalam Surah Al-Maidah: ayat ke-8
"...Dan jangan atas sebab kebencian kamu terhadap sesuatu kaum menyebabkan kamu tidak bertindak adil. Bertindak adilah! Ianya lebih rapat dengan keTaqwaan....”


Wallaahu'alam.

Khabir
7.52am
29 Mac 2010, 13 Rabi'ul-akhir 1431H
Tronoh

0 comments:

Imam Al-Banna berkata tentang tsabat:

“Hendaknya seorang akh. Menjadi orang yang aktif dan selalu berjuang di jalan menuju Nya; sekalipun masa yang ditempuh masih panjang hingga bertahun-tahun dan berabad-abad lamanya; sehingga dirinya berjumpa dengan Allah dalam kondisi demikian sedangkan ia mendapatkan keberuntungan pada salah satu dari dua kebaikan; mencapai tujuan yang diinginkan atau mendapat syahadah hingga akhir.

Allah berfirman: “Di antara orang-orang mukmin itu ada orang-orang yang menepati apa yang telah mereka janjikan kepada Allah; Maka di antara mereka ada yang gugur. dan di antara mereka ada (pula) yang menunggu- nunggu dan mereka tidak merubah (janjinya)”. (Al-Ahzab:23)

Menurut kita, waktu ini akan sentiasa berjalan, walaupn jalan sangat panjang, kejayaan masih jauh dan banyak rintangan menghadang, namun intinya adalah bagaimana kita dapat menuju satu tujuan disertai dengan ganjaran yang besar dan pahala yang berlipat ganda dari ALLAH, maka tidak ada kata henti dari PERJUANGAN ayuh terus kita merobohkan benmteng kezaliman”.