Jom Kenali Konsep KAIZEN ( INCREMENTAL CONTINUOUS IMPROVEMENT)


Pengenalan konsep KAIZEN ( INCREMENTAL CONTINUOUS IMPROVEMENT) 

Berasal dari perkataan JEPUN yang bermaksud “ berubah kearah kebaikan “. Konsep ini merupakan konsep yang bertepatan dengan ajaran Islam ( bukti Islam agama yang syumul )

KAI = CHANGE
ZEN = GOOD ( FOR THE BETTER)
KAIZEN = CONTINUAL IMPROVEMENT


“ sesungguhnya Allah tidak akan merubah apa yang ada pada sesuatu kaum itu sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri …”
( Ar-Ra’du : 11)


Kaizen mereujuk kepada falsafah cara kerja yang berkonsepkan pembaikan secara berterusan walaupun sedikit demi sedikit.

 KAIZEN STRATEGY IS THE SINGLE MOST IMPORTANT CONCEPT IN JAPANESE MANAGEMENT –THE KEY TO JAPANESE COMPETITIVE SUCCESS . KAIZEN MEANS ‘ON-GOING ‘ IMPROVEMENT INVOLVING EVERYONE –TOP MANEGEMENT , MANAGERS , AND WORKERS.” ( Masaaki Imai, penulis buku popular : Kaizen ; The Key to Japan ‘s Competitive Success .) 

KAIZEN BERERTI MENGAMBIL YANG BAIK , MEMBUANG YANG BURUK , DAN MENCIPTA YANG BARU (Ary Ginanjar Agustin, penulis buku ESQ n ESQ power ) 

Lima asas utama yang bersifat umum .
TEAM WORK – kerja kumpulan
PERSONAL DICIPLINE- disiplin diri
IMPROVE MORALE – peningkatan moral
Quality Circles –kitaran kualiti
SUGGESTION FOR IMPROVEMENT – cadangan pembaikan 


3 prinsip khusus :

PDCA – PLAN ,DO, CHECK , ACTION
3M – MUDA, MURA, MURI
5S- SEIRI, SEITON, SEISO, SEIKETSU, SHITSUKE 


1 ) PLAN –DO –CHECK –ACT (PDCA)
PLAN-rancang
Do-laksanakan
Check – semak balik
Act – bertindak untuk pembaikan


2)3 M = MUDA, MURA, MURI
Muda, Mura, Muri adalah 3 perkara yang cuba dibuang dari proses gerak kerja.
Muda- produk atau aktiviti yang tidak bermakna ( sampah / sisa)
Mura-ketidakseragaman
Muri-bebanan yang berlebihan


3) 5S – system gerak kerja yang teratur yang membawa kepada pembentukan amalan kerja yang baik secara berterusan
Seiri = Clearout and Classify
Seiton – Configure
Seiso- clean and Check
Seiketsu – conformity
Shitsuke –custom n practice


Secara kesimpulannya , konsep ini amat penting dalam kehidupan kita sebagai Seorang muslim .. kita di suruh agar merubah kehidupan kepada yang lebih baik agar menjadi generasi muslim umat nabi Muhammad SAW , sehebat generasi sultan Muhammad Al-Fateh, pembuka Constantinople & Sultan Salahuddin al-Ayubbi yang merupakan penakluk Jerussalem.


“ Sesungguhnya Constantinople itu pasti akan dibuka . Sebaik-baik ketua adalah ketuanya dan sebaik2 tentera adalah tenteranya “
Hakim , 4.422; Bukhari , Tarikh al-Saghir, 139; 1. Hanbal , 4.335






kredit to: blog kubertatih dibumimu ya Allah

0 comments:

Imam Al-Banna berkata tentang tsabat:

“Hendaknya seorang akh. Menjadi orang yang aktif dan selalu berjuang di jalan menuju Nya; sekalipun masa yang ditempuh masih panjang hingga bertahun-tahun dan berabad-abad lamanya; sehingga dirinya berjumpa dengan Allah dalam kondisi demikian sedangkan ia mendapatkan keberuntungan pada salah satu dari dua kebaikan; mencapai tujuan yang diinginkan atau mendapat syahadah hingga akhir.

Allah berfirman: “Di antara orang-orang mukmin itu ada orang-orang yang menepati apa yang telah mereka janjikan kepada Allah; Maka di antara mereka ada yang gugur. dan di antara mereka ada (pula) yang menunggu- nunggu dan mereka tidak merubah (janjinya)”. (Al-Ahzab:23)

Menurut kita, waktu ini akan sentiasa berjalan, walaupn jalan sangat panjang, kejayaan masih jauh dan banyak rintangan menghadang, namun intinya adalah bagaimana kita dapat menuju satu tujuan disertai dengan ganjaran yang besar dan pahala yang berlipat ganda dari ALLAH, maka tidak ada kata henti dari PERJUANGAN ayuh terus kita merobohkan benmteng kezaliman”.