Sempena Hari Pertama Lecture; Adab Berguru

Bersempena dengan bermulanya semester baru, ingin penulis memuhasabah diri dan mahasiswa/siswi sekalian akan kewajiban kita, beradab dalam berguru.

Untuk mendapat keberkatan ilmu, kita harus tahu adab-adab berilmu kerana disepakati para alim ulama bahawa mengetahui adab-adabnya berilmu lebih penting dari ilmu itu sendiri.

Adab-adab Berilmu / Berguru :

1. Menunjukkan tanda penghormatan pada guru dengan pertuturan , percakapan dan bahasa.

2. Bermuka manis dengan guru. Sabda Nabi Muhammad SAW : “Senyuman itu satu sedekah”

3. Berikan perhatian penuh pada guru dalam mempelajari ilmu yang diajarkan.

4. Datang awal, sambil menunggu guru.

5. Beri salam dan bersalaman (jika boleh).

6. Tanya guru dengan adab dan bukan niat menyindir.

7. Menjaga adab-adab dalam agama seperti ihtirom (hormat), khusyuk (konsentrasi), sabar dan lain-lain. Jika yang mengajar dan belajar berlawanan jenis, maka harus menjaga adab komunikasi dan sebagainya.

8. Ikhlas, iaitu seorang murid atau peserta harus mengikhlaskan niatnya dalam belajar hanya kerana Allah sahaja. Bukan untuk mencari populariti, dunia dan motivasi-motivasi yang lain yang cenderung kepada sikap ingin menunjuk-nunjuk dan sebagainya.

9. Sebarang kemusykilan atau inginkan sebarang pertolongan, tanyalah di kala dan waktu yang sepatutnya dan bukannya di waktu-waktu yang memungkinkan ketidaksesuaian masa kerana sebagai seorang guru akan tetap sedaya upaya ingin membantu , memberi dan mengajar tak kira masa. Maka haruslah lebih peka dan bertimbangrasa.

Begitulah seadanya dan mungkin saudara saudari di luar ada tambahannya. Pokok pangkal, patuhilah adab-adab dan tatacara berilmu dan hormatilah guru anda sebaiknya demi memperolehi keberkatan dariNya

Pesan ku untuk mu.

0 comments:

Imam Al-Banna berkata tentang tsabat:

“Hendaknya seorang akh. Menjadi orang yang aktif dan selalu berjuang di jalan menuju Nya; sekalipun masa yang ditempuh masih panjang hingga bertahun-tahun dan berabad-abad lamanya; sehingga dirinya berjumpa dengan Allah dalam kondisi demikian sedangkan ia mendapatkan keberuntungan pada salah satu dari dua kebaikan; mencapai tujuan yang diinginkan atau mendapat syahadah hingga akhir.

Allah berfirman: “Di antara orang-orang mukmin itu ada orang-orang yang menepati apa yang telah mereka janjikan kepada Allah; Maka di antara mereka ada yang gugur. dan di antara mereka ada (pula) yang menunggu- nunggu dan mereka tidak merubah (janjinya)”. (Al-Ahzab:23)

Menurut kita, waktu ini akan sentiasa berjalan, walaupn jalan sangat panjang, kejayaan masih jauh dan banyak rintangan menghadang, namun intinya adalah bagaimana kita dapat menuju satu tujuan disertai dengan ganjaran yang besar dan pahala yang berlipat ganda dari ALLAH, maka tidak ada kata henti dari PERJUANGAN ayuh terus kita merobohkan benmteng kezaliman”.